top of page

הקשב


יפה אמא של עמרי בן ה-16 (שם בדוי), סיפרה לי שהבן שלה החליט להפסיק באמצע שנת הלימודים בכתה י', על דעת עצמו ובניגוד לעצת הרופאים, לקחת את הרטלין שנרשם עבורו לטיפול בבעיות הקשב והריכוז החמורות שסבל מהן.

מצד אחד, תופעות הלוואי של הרטלין – בעיות השינה, הפרעות האכילה, תחושת ה'זומבי' – הספק-נמנום ספק-ערות בכתה, כל אלו הפריעו לעמרי כל כך, עד שלא הסכים אפילו לשמוע על הרטלין שוב.

מצד שני, ללא טיפול בכלל, הפרעת הקשב לא אפשרה לו לשבת בכיתה אפילו כדי להשתתף בשיחה או לעמוד למבחני סוף השנה. אבל אז, רגע לפני שכולם, כולל עמרי עצמו, הרימו ידיים, הם הגיעו אלי – ולטיפול ההומאופתי.


קשיי קשב וריכוז

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לא רק לקשיי ההתמודדות עם הפרעות הקשב והריכוז, אלא גם לאפשרויות הטיפול השונות שמציעות הרפואה הקונבנציונלית והרפואה המשלימה גם יחד. להפרעות אלו פנים מגוונות מאוד, והן נעות על סקלה שבין הפרעה קלה, הבאה לידי ביטוי למשל בקושי להעתיק את החומר מהלוח ועד להפרעות חמורות, שבהן ניתן לראות ניתוקים בזמן שהמורה מדברת, חוסר יכולת התארגנות וצורך בשינון אינסופי אחרי כל שעור או לקראת מבחן.


גם ילדים בגילאי הגן סובלים לעיתים מבעיות התנהגותיות, רגשיות וחברתיות המצביעות על קשיי קשב וריכוז, המצב מחריף בדרך כלל עם המעבר לבית-הספר: הזמן המתארך שבו נדרשים הילדים להתרכז, הצורך הגובר בדחיית סיפוקים וכמויות החומר הגדלות שעימן צריך הילד להתמודד, מעלים לעיתים קרובות את הפרעות הקשב והריכוז אל פני השטח. עם המעבר אל החטיבה ואל התיכון, הולך המצב ומסתבך, כאשר אל הלחצים הגוברים והולכים בלימודים מתווספים גם הקשיים הרגילים של גיל ההתבגרות.

בתמונה הבן הפרטי שלי

ישנם מקרים בהם הטיפול הוא לא פשוט. הרטלין, 'תרופת הקסם' שנרשמת לעיתים קרובות לפתרון קשיי הקשב והריכוז לילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, ידועה כמחוללת פלאים של ממש, ומקלה את ההתמודדות על הילדים, המורים וההורים גם יחד. אבל, לאותה תרופת קסם, שרבים כל כך מתקשים לחיות בלעדיה, יש גם תופעות לוואי לא פשוטות - החל בכאבי ראש, כאבי בטן, והפרעות בשינה ובאכילה, ועד להזיות, מחשבות והתנהגויות אלימות, הפרעות בקצב הלב ועוד.

תחושת ה'זומבי' של עמרי למשל, שנחשבת לתופעת לוואי מינורית יחסית, היא תלונה מוכרת ושכיחה מאוד של נוטלי רטלין, והיא פוגעת באיכות חייהם. מצד שני, גם הפסקה פתאומית של הרטלין כמו שעשה עמרי, היא טעות, ויכולה להחריף את המצב. אז מה בכל זאת אפשר לעשות?


עמרי וההורים הגיעו אל הטיפול ההומאופתי דרך המלצות של חבר מהכיתה. הטיפול ההומאופתי היה עבורם הזדמנות אדירה ליצור את השינוי: תחת עינם הפקוחה של ההורים ובאווירה הרגועה של הבית, החברים והמשפחה, למד עמרי להתמודד בסיוע הטיפול ההומאופתי עם הקשיים ש'הרסו' לו כל כך בשנת הלימודים. בעבודה צמודה עימי למדו בני המשפחה על עמרי, ולא רק 'על הבעיה', וכך רכש לעצמו הנער כלים חדשים להתמודדות. וההצלחות – בשיעורים, במבחנים ובעבודות - התחילו לאט לאט להגיע.


ההומאופתיה הקלאסית היא דרך טבעית, עדינה ואישית 'לאגף' את הפרעות הקשב והריכוז אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים. במקום להתבונן ב'בעיה' ולטפל בה, אני לומדת את הילד על כל מאפייניו הייחודיים, ומתאימה את הטיפול הדרוש במיוחד עבורו. כך למשל יבחין הטיפול ההומאופתי בין ילד שבזמן השיעור סובל מחרדה, מדפיקות לב מואצות ומנשימות חטופות, ובין ילד שבאותה סיטואציה עצמו מגיב דווקא בכעס, בתזוזה בלתי פוסקת ובאלימות.


תשומת-הלב הזו לקשיים הספציפיים של כל מטופל ומטופל היא חשובה במיוחד בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אשר באות אצל כל ילד (או מבוגר) לידי ביטוי בדרכים אחרות, ונובעות ממקורות שונים ומגוונים. מן הסיבה הזו גם השיפור במצב איננו 'זבנג וגמרנו': ההומאופתיה מציעה שינוי מהפכני אבל עדין, עמוק ותהליכי. המטפל והמטופל מתקדמים ביחד, צעד אחרי צעד, ויוצרים במשותף שינוי שהוא בר-קיימא. כאן בדיוק מגיע מקומה המיוחד של החופשה הגדולה. אפילו וכבר עברה רוב החופשה, עוד לא מאוחר מדי: עצם הפנייה לטיפול מעניקה לילד כוחות שיכולים להפוך את שנת הלימודים לשנה של פריצת דרך, של שינוי.


רוצים לשמוע עוד על טיפול הומאופתי בילדים, מתבגרים וגם מבוגרים?

תתקשרו ונדבר :)


Join our mailing list

לקבל את כל העדכונים

הפוסטים שלי
מה כתבתי לאחרונה
ארכיון
חיפוש לפי נושאים
עקבי אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page